MBO-entree en Praktijkonderwijs
Doelgroep
Leerlingen van minimaal 16 jaar met complexe problematiek waar reguliere VO-scholen onvoldoende grip (meer) op hebben. De leerlingen hebben veel moeite om het traject naar het examen op het VO af te leggen. Ze spijbelen, dreigen voortijdig schoolverlater te worden of zijn dat inmiddels al (thuiszitters) en hebben veelal schoolwisselingen achter de rug. De aansluiting met leeftijdgenoten en school stagneert, mede op grond van hun levenservaring en soms ook leeftijd.
De doelgroep heeft veelal een actueel contact met de hulpverlening, soms in een gedwongen kader, en/of een hulpverleningsgeschiedenis.
Doel
Scholen kunnen onvoldoende in de ondersteunings-behoefte(n) van deze leerlingen voorzien, de leerlingen hebben meer aandacht en (andere) hulp nodig dan de school kan bieden.
Het doel is doorstroming naar niveau 2 (of hoger) van het ROC zodat de leerling perspectief heeft op een startkwalificatie. Als dit niet haalbaar is, is doorstroming naar arbeid een alternatief. Een subdoel is vergroting van de zelfredzaamheid van de leerling.